Pemenang "The Great British Bake Off" telah dinobatkan sebagai model peranan Islam semalam selepas memenangi pertandingan program realiti masakan popular, The Great British Bake Off. Nadiya Jamir Hussain, seorang ibu beranak tiga berusia 30 tahun tiga dari utara Leeds, terselamat selama 11 minggu dari penyingkiran. Nadiya mengagumkan para juri dengan pelbagai ciptaan seni masakannya.

Dalam pusingan akhir, Nadiya telah membuat sebuah kek dengan perincian sari berwarna biru, merah, dan putih mewakili warna bendera Britain. Nadiya memikat para penonton dengan pelbagai ekpresi wajahnya dan menjadi pilihan mereka untuk menjuarai pertandingan itu. Dianggarkan sebayak 14 juta penonton menyaksikan pertarungan akhir "The Great British Bake Off".

Persatuan Islam Britain melihat Nadiya sebagai inspirasi kepada komuniti Islam di negara itu terutamanya kaum wanita. Nadiya mengaku yang dia juga berasa sangsi akan kebolehannya serta penerimaan orang kerana imejnya yang berhijab. Ketika dinobatkan sebagai pemenang, dia berkata yang tidak akan sesekali meragui dirinya lagi. Sebelum menyertai pertandingan ini, Nadiya hanyalah seorang suri rumah dan sekarang suah bersedia untuk merebut lebih banyak peluang dam bidang masakan. Pemenang-pemenang musim lepas sudah membina kerjaya serta menulis buku masakan dan terlibat dalam penulisan ruangan akhbar.

Kepada Nadiya Jamir Hussain, tahniah RASA ucapkan!